تبلیغات
طراحی صنعتی ، مهندسی معکوس قطعات ، طراحی قالبهای تزریق پلاستیک و فلزی - مطالب هفته دوم تیر 1393
طراحی صنعتی ، مهندسی معکوس قطعات ، طراحی قالبهای تزریق پلاستیک و فلزی
موسسه تحقیقاتی و طراحی و ساخت قالب های صنعتی 09374134989
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


نمیدانم پس از مرگم چه خواهد شد … نمیخواهم بدانم كوزه گر از خاك اندامم چه خواهد ساخت … ولی بسیار مشتاقم … كه از خاك گلویم سوتكی سازد … گلویم سوتكی باشد به دست كودكی گستاخ و بازیگوش … تا كه پی در پی دم گرم خویش را بر گلویم سخت بفشارد …. و سراب خفتگان خفته را آشفته تر سازد … تا بدین سان بشكند دائم سكوت مرگبارم را …

دکتر علی شریعتی

مدیر وبلاگ : مهندس کمیل علیزاده
نظرسنجی
نظر خود را درباره طاراحان قالب و سطح توانایی انها بیان کنید ؟






پنچ خواسته حیاتی برای کابل‌های راهگاه گرم

زمانیکه در حال گسترش و انجام فرآیند راهگاه گرم خود هستید، اهمیت کابل‌ها راهگاه گرم را فراموش نکنید.

سازندگان قالب‌ها تمایل دارند تا ماه‌ها زمان خود را صرف طراحی و ساخت قالب‌های راهگاه گرم کنند و اطمینان حاصل کننددستگاه تزریق قالب و کنترلر راهگاه گرمشان زمانیکه ابزارها نمونه سازی شوند، آماده هستند.  اغلب اوقات کابل‌های راهگاه گرم، که برقرارکننده ارتباط بین کنترلر و قالب هستند، تا زمانیکه به آخرین مرحله تولید برسند نادیده گرفته می‌شوند.

در گذشته تجربه چنین موضوعی را داشته‌ام و متوجه می‌شوم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. بعد از همه، در مسیر اتمام پروژه کنترل جزء مهمترین بخش‌ها به حساب می‌آید. در فرآیند بسط و گسترش سیستم راهگاه گرم، اهمیت کابل‌ها را فراموش نکنید. کابلی که صحیح طراحی شده است می‌بایست دارای مشخصات زیرباشد:

پین اتصالی ماشین‌کاری شده

هرگز پین‌های پرس شده (stamped pin) را نپذیرید! پین‌های مهر شده در شرایط محیطی تزریق قالب پایداری خوبی ندارند و دچارشکست زود هنگام به دلیل شکست پین می‌شوند. از پین‌های صلب و ماشین‌کاری شده در طراحی کابل‌های خود استفاده کنید.

نگهداری از پین اتصال

پین‌هاییکه به خوبی و با دقت نگهداری نمی‌شوند دچارشکست زود هنگام می‌شوند. اطمینان حاصل کنید که فرآیند تولید سازنده به گونه‌ای باشد که مقدار بیرونزدگی صفر را تضمین کند.

سیم‌های منفرد

اطمینان حاصل کنیدکه سیم‌ها به صورت منفرد نه به صورت دسته‌ای از مجرای سیمی کابل‌های (extension cord type) عبور می‌کنند. کابل‌های دسته ای اکستنشن نوع سیمی دارای قیمت کمتری می‌باشد، اما از لحاظ انعطاف‌پذیری مناسب شرایط محیطی بسیار بد در قالب‌گیری نیستندو ممکن است به صورت ناگهانی سبب ایجاد اتصال باز شوند.

کیفیت سیم

همواره از سیم‌های ۱۰۰ درصداستاندارد در کابل‌های خود استفادهکنید. سیم‌های صلب دارای قیمت پایین‌تری می‌باشند، اما این سیم‌ها در شرایط محیطی بد تزریق قالب ، دچارشکستگی می‌شوند. کابل‌های راهگاه گرم تحت هزاران و یاحتی میلیون‌ها بار حرکت خم و راست می‌شوند. افراد در حین تنظیم کردن کابل‌ها را پرت می‌کنند. می‌توان گفت که در محیط کارگاه کابل‌ها مورد تعرض و سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

درزگیر محفظه سیم

اطمینان حاصل کنید که درزگیر محفظه و مجرای سیم به خوبی اتصال پیداکرده است و از فرآیند سیمکشی مستقل است. این موضوع ایجاد یک اتصال مناسب و ایمن را تضمین می‌کند و می‌تواند سبب کاهش بیرونزدگی کابل‌ها شوند.

هر سیستم فقط به اندازه توانایی ضعیف‌ترین بخش خود خوب است. زمان زیادی برای طراحی راهگاه گرم، پرس قالب و کنترل صرف نکنید تا از طراحی کابل راهگاه گرم غافل باشید. اطمینان حاصل کنید که در هنگام خرید قطعات مهم و کلیدی راهگاه گرم خود را با سازنده تجهیزات در میان گذاشته باشید.






نوع مطلب : طراحی قالب های پلاستیکی، قالب سازی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
مهندس کمیل علیزاده
جمعه 13 تیر 1393

روش اساسی طراحی قالباندازه قالب در اصل به اندازه ماشین بستگی دارد.اغلب اندازه ماشین مشخص یا موجود محدودیت مهمی برای مهندس طراح ایجاد می کند.

این محدودیتها عبارتند از:
- مقدار تزریق در هر کورس:مقدار مذابی که در یک کورس حلزون یا پیستون به داخل قالب منتقل می شود.
- سرعت نرم سازی ،مقدار مواد نرم شده که ماشین در واحد زمان آماده می سازد.
- نیروی گیرنده که باید نیروی عکس العملی حاصل از حداکثر فشار داخلی حفره قالب را جبران کند.
- حداکثر سطح میز ماشین که با فاصله بین میلهای راهنمای ماشین معلوم می شود
- حداکثر فشار تزریق

حداکثر تعداد حفره قالب

ابتدا حداکثر تعداد حفره قالب تئوری محاسبه می شود{۴}

حداکثر حجم مواد در یک کورس Sv به Cm3


=N1
حجم قطعه در راهگاه Mv به Cm3

این محاسبه با فرض استفاده کامل از حداکثر مقدار تزریق در یک کورس ماشین که از قطر حلزونی و جابجایی آن به دست می اید انجام می شود.البته به دلایل کیفی(مذاب یکنواخت،توانایی کافی برای حفظ فشار)انتخاب حداکثر کمی عاقلانه نیست.
تعداد حفره قالبها برای قطعات با دیواره نازک بیشتر با سرعت نرم سازی ماشین تعین می شود.

سرعت نرم سازی R به Cm3/min


=N2
تعداد ضربها Z/min(قطعه+حجم راهگاه به Cm3)

در ماشینهای قالب گیری تزریقی مدرن با حلزون رفت و برگشتی سرعت نرم سازی به قدری بالاست که باید تعداد حفره قالبها N2 فقط برای قطعات جدار ناک با سرعت ضرب زیاد چک شود. طبق یک قانون تجربی:

۰٫۴ N1<=N2 <=0.8N1

نیروی گیرنده

حداکثر نیروی گیرنده از نیروی عکس العملی حفره قالب که نتیجه سطح تصویر شده همه حفره قالب ها و راهگاهها و حداکثر فار حفره قالب است به دست می آید:

F=A×P

در اینجا F نیروی عکس العمل ،A سطح تصویر شده حفره قالبها و سیستم راهگاه و P فشار حفره قالب است. در فرآیند صحیح ،با توجه به جنس و قطعه ،فشار حفره قالب MPa =100-20 است. در عملیات اشتباه ممکن است این فشار تا فشار تزریق کامل بالا برود.بنابراین ذتوصیه می شود که محاسبه با فشار تزریق حداکثرماشین و سطح تصویر شده کلی که ممکن است با مذاب پوشیده شود انجام شود.

F max =A max ×P inj < F clam

حداکثر سطح گیرنده

این سطح با فاصله بین میلهای راهنمای ماشین تعیین می شود(شکل ۶۲) عموما از مشکل کشیده شدن میلهای راهنمای ماشین جلوگیری می شود .بنابراین بیشترین ابعاد قالب تقریبا باید mm 10 کوچکتر از فاصله بین میلهای راهنمای مربوط باشد.قسمتهای گیرنده برای تحمل حداکثر فشار حفره قالب که انتظار می رود به وجود آید ساخته می شوند.ماشینهایی که برای فرآوری فوم(foam ) با فشار کم به کار می روند قسمتهای گیرنده سبک یا میزهای گیرنده بزرگترو فاصله بیشتری بین میلهای راهنما دارند.باید مراقب بود که صفحات تحت بارها بیش از از چند میکرون خم نشوند در غیر این صورت، فاصله درز مجاز خط جدایش حتی با وجود صلبیت کافی خود قالبها حفظ نمی شوند . تز این لحاظ ماشینهای امروزی اغلب کوچکتر از اندازه هستند.

کورس باز شدن لازم

کورس بازشدن برای بیرون انداختن بدون مشکل قطعه از قالبها با ماهیچه های بسیار بلند بایدبه اندازه کافی بلند باشد(مثال :قالب سطل) .حداقل کورس لازم بیش از دو برابر طول ماهیچه است.
از سوی دیگر کورس بلندتر از حد نیاز ،مدت زمان سیکل را افزایش می دهد و به دلیل هزینه ای باید کورس هر چه کوتاهتر باشد.
کورس بازشدن را می توان دقیقا تعیین کرد ولی کورس بیش از حد نرمال مخارجی زیادی دارد .بنابراین طرحی رائه شده{۱۲} که در آن قالب در حین کورس باز شدنبا یک وسیله کمکی کج می شود و سپس قطعه از قالب خارج می شود(شکل ۵۳)

شکل ۵۳: وسیله کج کردن قالب در حین خروج قطعه از قالب

وسیله ای برای کج کردن قالب هنگام بیرون آمدن قطعه





نوع مطلب : طراحی قالب های پلاستیکی، قالب سازی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
مهندس کمیل علیزاده
جمعه 13 تیر 1393




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار تلگرام
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل