تبلیغات
طراحی صنعتی ، مهندسی معکوس قطعات ، طراحی قالبهای تزریق پلاستیک و فلزی - شاسی ها خودرو 2
طراحی صنعتی ، مهندسی معکوس قطعات ، طراحی قالبهای تزریق پلاستیک و فلزی
موسسه تحقیقاتی و طراحی و ساخت قالب های صنعتی 09374134989
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


نمیدانم پس از مرگم چه خواهد شد … نمیخواهم بدانم كوزه گر از خاك اندامم چه خواهد ساخت … ولی بسیار مشتاقم … كه از خاك گلویم سوتكی سازد … گلویم سوتكی باشد به دست كودكی گستاخ و بازیگوش … تا كه پی در پی دم گرم خویش را بر گلویم سخت بفشارد …. و سراب خفتگان خفته را آشفته تر سازد … تا بدین سان بشكند دائم سكوت مرگبارم را …

دکتر علی شریعتی

مدیر وبلاگ : مهندس کمیل علیزاده
نظرسنجی
نظر خود را درباره طاراحان قالب و سطح توانایی انها بیان کنید ؟






  تعمیرات شاسی و روسازی آن

  در اثرارتعاشات وتکانهای زیاد به علت ناهموار  بودن  جاده ممکن است    الف- اتصالات و قطعات  

شل یا شکسته  شوند   ب- ممکن است در اثر تصادف  فرم شاسی و روسازی آن تغییر کند در هر

دو صورت بایددراسرع وقت نسبت به رفع عیب اقدام شود  1- قطعاتی که بوسیله میخ پرچ و یا جوش

 کاری به هم متصل می شوند اگر شکسته و یا شل شده اند  را می توانید با ضربه زدن توسط یک

چکش کوچک امتحان کرد اگر صدای شنیده شده ناشی از ضربه ، خفه بود پرچها شل و یا قسمت

 های جوشکاری شکسته شده اند کویدن روی پیچ ها به خاطر محکم شدن کار درستی نیست باید

 تعویض شوند.2- اگر محل اتصال روی شاسی صدای جیر جیر دهد نشانه آن است که لائی های بین

 دوقطعه از بین رفته و باید هر چه زودتر تعویض شود. 3- در اثر تصادف  خودرو  ممکن است فرم

 شاسی و روسازی آن تغییر کند ، با یک سری آزمایش می توان عیب را  مشخص و آن را رفع کرد

. مثلا اگر فرم قالب شاسی تغییر کند و یا محورها و فنرهای برگه ای (شمشی) منحرف شوند در هر

 صورت باعث لاستیک سایی شدید می شود. نواقص فوق را می توان با اندازه گیری دقیق مشخص

 کرد.

شاسی


اندازه گیری انحراف قاب شاسی به وسیله ریسمان

 به دوروش امکان پذیر است:الف- روسازی باید جدا شود. ب- روسازی جدا نمی شود

 الف  –  ابتدا باید روسازی های  خودرو را جدا  کنیم  سپس به  وسیله ریسمان این کار  را انجام

می دهیم بیشتر سازندگان خودروها نقطه وسط ( نقطه کنترل)را علامت گذاری می کنند ریسمان

 باید از نقطه وسط بگذرد و قطرها باید از هر دو طرف مثلث های مساوی را نشان دهد در غیر این

 صورت شاسی انحراف دارد.

 ب- چنانچه اندازه گیری بدون پیاده کردن  روسازی  انجام شود مثل خودروهای شاسی سرخود ،

 ابتدا خودرو را روی یک سطح  صاف  افقی قرار  می دهیم و از  هر  دو طرف از نقاط مشابه قاب

 شاسی شاغول روی زمین نشانه گذاری  می کنیم  مثلا از محل کرپی فنرها یا انتهای اکسل ها

استفاده می شود چهار نقطه روی زمین مشخص شده باوصل کردن این چهار نقطه یک مستطیل

 رسم می شود سپس قطرهای آن را رسم نموده  محل تقاطع  قطرها همان نقطه وسط شاسی

است در   صورت سالم بودن شاسی باید تمام مثلث ها ، مشابه و  مساوی هم باشند در غیر این

صورت اندازه انحراف شاسی معلوم می شود.

  بررسی چند نوع شاسی

  الف : شاسی نردبانی به صورت کلی شاسی به دوگونه مستقل و سرخود یا یکپارچه با اتاق طبقه

 بندی می شود. شاسی مستقل به صورت یک قطعه مجزا طراحی و ساخته میشود واتاق  و موتور

 و  گیربکس  به همراه مابقی سیستمهای فنی به صورت  جدا جدا به این شاسی متصل  و  محکم

می شوند   این نوع از شاسی از گونه های بسیار قدیمی  شاسی بوده و امروزه  تقریبا" 99 درصد

خودروها از شاسی های غیر مستقل  استفاده می کنند  شاسی  نردبانی  ( LADDER CHASSIS   که

  دلیل  استفاده از لفظ نردبانی در این نوع  از شاسی فرم ساخت کلی  شاسی  میباشد که شبیه

به یک نردبان با دو تیرک طولی و تعدادی  تیرک عرضی جهت تقویت و اتصال تیرکهای طولی شاسی

 می باشد شاسی نردبانی  مزایای  محدودی نظیر  قابلیت   تحمل وزن  بالا ، مقاومت خوب  ، هزینه

ساخت پایین وتکنیک  ساخت  ساده و غیر  پیچیده دارد.  همچنین  تعمیرات  بر روی اتاق  خودروئی

 که ا زاین  نوع  شاسی  استفاده می کند  به سادگی  امکانپذیر  بوده  و شاسی  خصوصیات  خود

 را  پس از  تصادف  سنگین همچنان حفظ می کند.  معایب این نوع  شاسی وزن بالا ، حجم  اشغال

 شده  زیاد( هم در  طول و  هم   در عرض) قابلیت  کم  درجذب ضربه  و ارتعاشات طولی به  سبب

 سختی در  این شاسی می باشد  موارد استفاده از این گونه شاسی ها در  کامیونها  بوده  است  

برخی از انواع  وانت سنگین وزن  و همچنین برخی از انواع  SUV بزرگ  و البته غیر لوکس با قیمت 

 پایین با شرایط کاری  سخت هم هنوز از  این نوع  شاسی  استفاده میکنند.  ولی  استفاده از این

نوع  شاسی با توجه به معایب ذکر شده  و آسایش بسیارپایین آن  درخودروهای سواری سالهاست 

 منسوخ شده ضمنا خودروئی که از این نوع شاسی استفاده میکند از ایمنی بسیار پایین نیز برخوردار

 س.

 ب: شاسی صفحه ای

  شاسی صفحه ای هم گونه ای پیشرفته تر از شاسی هایی  بود که تا حدودی معایب این شاسی

مستقل نظیر شاسی نردبانی بود که در گونه صفحه ای بهبود یافته بود.فرم کلی این شاسی همانند

شبکه ای از پروفیلهای کوچک فلزی در قسمتهای کف اتاق پوشیده شده می باشد در اینگونه قابلیت

جذب ضربات انتقالی از سطح مسیر حرکت ازشاسی بهتر از گونه نردبانی بود و در کل سیستم تعلیق

دراینگونه از شاسی ها بهتر از گونه نردبانی بود. همچنین فضای آزاد و بیشتری جهت حرکت مفید و

موثر در اتاق در این نوع شاسی بسیار بیشتر بوده وباعث پایین آوردن اتاق و نتیجتا" پایین آوردن مرکز

 ثقل خودرو شده بزرگترین  مشکل  این  نوع  شاسی  حساسیت  زیاد شاسی نسبت  به تنش های 

 پیچشی بود و مقاومت  پیچشی این نوع  شاسی از  نردبانی  هم  کمتر می باشد. همچنین توانایی 

 تحمل وزن در این  شاسی  مانع بزرگی  در جهت بکارگیری این گونه  از  شاسی ها  شده  و موارد

 استفاده  این  گونه از  شاسی در خودروهای بزرگ و سنگین بوده است. این شاسی درخودروهای

  فولکس واگن مدل بیتل ( با آمار تولید بیش  از 21 میلیون دستگاه)  همچنین  انواع  قدیمی  پورشه

  نظیر  356 و انواع SPEED STER CARERRA و  B و A بوده  است  این  گونه از  شاسی از  نردبانی

 بهتر بود  اما از  نظر  ایمنی سرنشینان  پایین بود و همچنین در صورت تصادف  سنگین و وارد آمدن

 خسارت به این گونه  شاسی بازگرداندن  شاسی  به دلیل هزینه  بالا دشوار است.

 ج : شاسی لوله ای

  اولین گونه  از  شاسی های  ( TUBULAR-CHASSIS  )  شاسی لوله ای درپاسخ به نیازفضایی  یا

سه بعدی بود که د ر دهه پنجاه و در  تمام  خودروهای اسپرتی آن زمان جهت یک شاسی مستحکم

 ساخته شد. گونه های قبلی شاسی یعنی نردبانی و صفحه ای فقط در دوبعد فضیی که به صورت

 طولی و عرضی اجرا می شدند. شاسی لوله ای برخلاف این دوگونه به صورت سه بعدی و در جهات

 بدنه  خودرو پیاده سازی  می گردید که اصطلاحا"  ه این گونه شاسی  شاسی فضای طرح  پیاده

سازی اطلاق می شود SPACE FRAME . طریقه پیاده سازی این نوع از شاسی به این صورت بود که

 فرم کلی شاسی که شبیه  به فرم تعدادی  لوله با  قطرهای  متفاوت  و کلی  اتاق بود و  از طریق

 اتصال این لوله ها پیاده سازی می شد و بعدا  قطعات  فنی خودرو و همچنین پانلهای بدنه و  سایر

 قطعات  به این شاسی متصل می شود.در برخی از گونه ها جهت اتصال ساده تر و راحت ترقطعات

بدنه به  جای استفاده  از لوله از قوطی های مربع   شکل استفاده می شد ولی بیشترین مقاومت

بوسیله  لوله های گرد بوجود  می آمد. از نظر ایمنی این نوع  شاسی به سبب ایجاد  فرم  مناسب

 د ر تمامی جهات  از قفسه  توانایی محافظت مناسبی از سرنشینان ایجاد می کرد.

 د: شاسی ستون فقرانی

  این نوع شاسی یکی  دیگر از  شاسی های  مستقل بوده  مخترع  این نوع شاسی  لوتس و کولبن

چاپمن می باشد که  اولین بار لوتس  الان  آنرا  بروی  گونه خودرویی  که به  تولید انبوه نرسید و به

 شرکت کیا کره  فروخته  شد  و خط  تولید  آن سالها بعد به مدت کوتاهی در خط تولید قرار داشت.

از معایب این نوع از شاسی حجم زیاد  و  بسته شاسی  و همچنین  سبب  محدودیت  فضای  قابل

استفاده در اتاق  و سایر درها می شد که  کلیه این  مشکلات هنگام  ورود و  خروج  سرنشینان را

با مشکل مواجه می کند.  جهت ساختن شاسی ها زمان  زیادی صرف می شود که ساخت آن تنها

 به صورت دست ساز مقدور میباشد و ساخت این  نوع  شاسی  به صورت سری سازی  و مکانیزه 

 مقدور نبود و این  امر موجب قیمت تمام شده  بالای این نوع  شاسی میشد.این  نوع شاسی فقط

 در  خودروهای اسپرتی با حجم کابین و قیمت بالا استفاده گردیده  بسیاری از خودروهایی که از این

 نوع شاسی استفاده کردند خودروهای اسپرتی ایتالیایی دهه  60 و مرسدس گلولینگ 300 بودند.

 شاسی بدین  صورت است که  ابتدا یک لوله  ( معمولا لوله را از قوطی های  مربع به صورتی 

 طول خودرو در خط  میانی شکل درست می کند) در راستای عقب خودرو قرار میدهند که سروته

 این لوله به اکسلهای جلو و یا ( زیر شاسی های جلو وعقب که مجموعه قطعات فنی نظیر تعلیق

 و ... بروی آنها سوار می شود) چرخها ترمز ، موتور ، سیستم متصل می شود.

  نتیجه گیری:

شاسی های مستقل :

این نوع از شاسی که اولین گونه شاسی است و بطوریکه در سالهای اول برای ساخت آن ( نردبانی )

 از چوب استفاده شده است و از دهه پنجاه برای ساخت  این  گونه از  شاسی ها  از آهن و فولاد

 استفاده می کردند و تا دهه 70 از آنها استفاده می شد.

 معایب:

     1- این نوع شاسی ها تحمل نیروی پیچش بسیاربالا ندارند.

       2- حجم اشغال شده زیاد.

       3- سنگین بودن شاسی که باعث کم شدن شتاب می شود.

       4- سروصدای زیاد به علت اتصال قطعات بوسیله پیچ و مهره.

       5- ساخت قطعات مشکل است.

       6- ایمنی کم برای سرنشینان.

     مزایا:

1-      تحمل وزن

2-     هزینه پایین جهت ساخت آن

3-   شکل ساده و غیر پیچیده

4-   قابلیت جذب ضربه

5-  تعویض قطعات به علت خراب شدن بوسیله پیچ و مهره  است و زمان و مخارج کمتری دارد

شاسی های یکپارچه :

امروز در بیشتر خودروها از این گونه شاسی  استفاده  می کنند  بطوری  که  استفاده از این نوع

 شاسی ها به 99 درصد رسیده است.

مزایا

1-      قدرت تحمل نیروها خصوصا نیروی پیچشی

2-      فضای بازوگسترده در شاسی

3-      تعمیر این شاسی ها پس از تصادف ارزان قیمت است

4-      فرم اتاق شکل پذیر است

5-      سک بودن شاسی

6-      محکم تر بودن شاسی

معایب

1- در بعضی شاسی این نوع شاسی یکپارچه وزن خودرو بالا است. کمترین توان در مقابل وزن

 وارد شده

2- جنس شاسی های یکپارچه معمولا از فلزهای سبک می باشد . با اینکه از فلزهای سبک می

 باشد درمقابل ضربات شدید مقاوم بوده است

3- بهترین نوع این نوع شاسی ها شاسی های فوق سبک که از سال 90 در بازار عرضه می شد

 برای دفع نیاز سرعت محکمتر بودن از این نوع شاسی ها که مزایایی نظیر سبک بودن – محکمتر

 بودن این شاسی ها است شاسی فوق سبک که در سال 98 بطور کامل در خودروها استفاده

شده است.

 





نوع مطلب : شاسی و جلوبندی، خودرو، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
مهندس کمیل علیزاده
سه شنبه 30 مهر 1392
سه شنبه 17 مرداد 1396 03:12 بعد از ظهر
Ahaa, its fastidious discussion regarding
this article here at this web site, I have read all that,
so at this time me also commenting at this place.
جمعه 13 مرداد 1396 08:41 قبل از ظهر
Pretty nice post. I simply stumbled upon your weblog and wanted to mention that I have really loved browsing your weblog posts.
After all I'll be subscribing to your feed and I'm hoping you write once more soon!
یکشنبه 8 مرداد 1396 11:49 بعد از ظهر
Someone essentially assist to make significantly articles
I would state. This is the first time I frequented your web page and so far?
I amazed with the research you made to make this particular
post incredible. Excellent task!
جمعه 6 مرداد 1396 07:46 بعد از ظهر
Thank you for sharing your thoughts. I really appreciate your efforts and I will be waiting for your further post thanks once again.
جمعه 6 مرداد 1396 08:17 قبل از ظهر
Appreciation to my father who told me concerning this website, this weblog is in fact awesome.
شنبه 31 تیر 1396 01:12 قبل از ظهر
Greetings! Very useful advice within this article!
It's the little changes which will make the most important changes.
Thanks for sharing!
شنبه 24 تیر 1396 08:17 قبل از ظهر
Hi, after reading this amazing paragraph i am as well delighted to share
my know-how here with colleagues.
پنجشنبه 1 تیر 1396 01:11 قبل از ظهر
Glad to be one of the visitants on this amazing website :
D.
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 08:30 بعد از ظهر
Exactly what I was searching for, thank you for putting up.
پنجشنبه 14 اردیبهشت 1396 02:03 قبل از ظهر
Your mode of telling all in this piece of writing is actually
good, all be capable of easily understand it, Thanks a lot.
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 11:05 قبل از ظهر
Hello there! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be ok.
I'm absolutely enjoying your blog and look forward to new updates.
یکشنبه 27 فروردین 1396 11:25 بعد از ظهر
Have you ever thought about adding a little bit more than just your articles?
I mean, what you say is fundamental and everything. But just imagine if you added some great visuals or videos to give your posts more, "pop"!
Your content is excellent but with images and video
clips, this website could definitely be one of the most beneficial in its niche.
Terrific blog!
شنبه 26 فروردین 1396 10:51 قبل از ظهر
Thank you for the auspicious writeup. It actually was
a enjoyment account it. Glance complicated to far introduced agreeable from you!

However, how could we communicate?
جمعه 25 فروردین 1396 03:42 بعد از ظهر
Hey! This post could not be written any better! Reading
through this post reminds me of my old room mate!
He always kept talking about this. I will forward this article to him.
Pretty sure he will have a good read. Thank you for
sharing!
جمعه 18 فروردین 1396 05:55 بعد از ظهر
I know this website offers quality depending articles and
additional data, is there any other web page which
presents such stuff in quality?
جمعه 11 فروردین 1396 05:50 قبل از ظهر
I am regular visitor, how are you everybody? This paragraph posted at this website is
genuinely fastidious.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار تلگرام
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل